MILJONAIRS

In Nederland is iedereen inmiddels wel zo'n beetje aan de euro gewend, in Frankrijk, lijkt dat voor sommige mensen nog steeds een probleem te zijn.
Op mijn bankafschriften staat als extra nog steeds vermeld wat mijn saldo in Franse francs is. En ik moet zeggen dat ik deze aanduiding verreweg prefereer, omdat het altijd nog ruim zes keer zo veel is als in Euro’s. Ook in de supermarkten worden de prijzen nog vaak in Euro’s én Franse francs vermeld.
Hoewel het al weer heel wat jaren geleden is dat de muntsoort is afgeschaft, willen oudere Fransen ook nog wel eens in oude Francs rekenen. Vooral als het om grote bedragen gaat, zoals bij de aanschaf van een huis of een auto. Dan blijkt Frankrijk ineens een verbazingwekkend aantal miljonairs als inwoner te hebben.
Van de week ontmoette ik Nicole, een oude vrouw bij ons in het dorp, Ze lag op haar knieën in de stekelige heg voor haar huis. Kennelijk op zoek naar een verloren voorwerp.
Toen ik haar groette, stond ze op. Haar kousen zaten vol gaten en haar knieën en handen waren bebloed.“Wat ze toch aan het zoeken was“, vroeg ik.
” Ja”, zei ze, “Ik wilde mijn stofdoek uitkloppen en toen heb ik per ongeluk mijn gehoorapparaat mee naar buiten gegooid, en dat moet in de heg terecht gekomen zijn”.
Omdat je zo’n oude vrouw toch moeilijk alleen in de heg kan laten rondkruipen, besloot ik haar te helpen.
“Wat voor kleur heeft het apparaat”vroeg ik.
Het antwoord was niet erg bemoedigend, want het apparaat bleek doorzichtig te zijn, en dat maakte het zoeken natuurlijk niet echt makkelijk. Na nog een kwartiertje samen in de heg rond gekropen te hebben, hebben we het zoeken maar opgegeven.
Op mijn vraag wat zo’n apparaat nou nog moest kosten, antwoordde ze: “Drie miljoen Francs.”
Maar gelukkig zou de verzekering in dit geval twee miljoen Francs betalen, maar dan moest ze zelf toch altijd nog één miljoen betalen. Toen ik haar een beetje ongelovig aankeek, haastte ze zich te vertellen dat het hier wel Oude Franse Francs betrof.
Toen ik een paar dagen later weer langs haar huis kwam, riep ze me bij zich. Ze had het gehoorapparaat gevonden. Het was in de keuken onder een mand appels terecht gekomen.

Gelukkig maar… Dat scheelt haar weer een miljoen…

Geen opmerkingen: